
En motor omvandlar energin från elektrisk kraft eller från bränsle-förbränning till mekanisk energi. Detta gör att ett fordon rör sig.
Distinkta egenskaper för olika typer av motorer
Motorer är uppdelade i 2 basgrupper: intern förbränning (IC) samt elektriska. De sistnämnda kännetecknas av miljövänlighet, tyst drift och låga underhållskostnader. Den typen av motor kan använda antingen oberoende i ett elektriskt fordon eller i kombination med en IC motor i ett hybridfordon.
IC motorer har en komplex konstruktion; de behöver olja, bränsle och kylvätska för sin drift. För att förlänga dess livslängd är det viktigt att utföra en översyn åtminstone varje 100,000 kilometer. Som bränsle använder dessa motorer bensin, diesel, naturgas, petroleum gas eller väte. De kan ha en förgasare eller ett insprutnings bränslesystem. Det förstnämnda kan ses på motorer med låg prestanda motorer som kännetecknas av dålig bränsle-effektivitet och installeras inte i moderna bilar. De sistnämna systemen säkerställer en korrekt injektions-kontroll och täpps igen mindre ofta.
Driften för en IC motor är omöjlig utan:
- Vevmekanism: kolvar, kolvstift, vevstake och vevaxel;
- Kam-mekanism; drivremmar och kedjor, deras remskivor och spännare;
- kylsystem: en vattenpump, en kylare, slangar och rör, en termostat och en fläkt;
- smörjsystem: ett oljefilter, en motorsump, en pump och packningar;
- tändningssystem: tändstift, spolar, högspänningskablar;
- sensorer och mätare: en luftflödesmätare, en lambda sensor, vevaxel och vevaxelns positionssensor, en temperaturssensor för kylvätskan;
- tätningar och packningar ansvariga för åtstramning av monteringar och många andra element.
Användning och utbyte: vad du behöver känna till
- Förhindra motorn från att överhettas. Onormala temperaturer kan vara ett resultat av läckage av kylvätska, vattenpump som gått sönder eller läckande kylare. Symptom på fel är låg nivå av kylvätska i tanken, indikatorlampa på instrumentbrädan tänds samt stänk av kylvätska under bilen.
- Använd inte bränsle av felaktig oktan nivå. Detta orsakar en knackande motor, leder till slitage av vev-mekanismens element och skada på kolvarna. De första tecknen på fel är ett främmande metall-knackande som hör när motorn är igång.
- Byt ut olja strikt enligt de intervall som specificerats av biltillverkaren. Använd enbart högklassiga smörjmedel med lämpliga egenskaper. Med tiden förlorar oljan sina egenskaper och kan inte smörja alla motorns element ordentligt, vilket leder till ett snabbt slipande slitage. Dessutom inträffar överhettning, igentäppning av oljekanaler och spinnande av de anslutande stång-lagren. Defekten kommer indikeras av en ökad förbrukning av bränsle och olja, ojämn gång för motorn och “Check Engine” varningslampa som tänds på instrumentbrädan.
topreservdelar.se: enbart högklassiga bildelar
Vill du köpa motor delar till bra priser? Bli en kund till vår online shop. Följ kampanjerna på topreservdelar.se för att köpa bildelar till de mest fördelaktiga villkoren. Shopping i vår online butik är alltid billigt och enkelt.