Vevaxelgivare till bil
Impulsgivare vevaxel i vår nätaffär
En pulsgivare består av ett hölje med en elektrisk spole med en järnkärna i slutet av en permanentmagnet. På järnkärnan bildas ett magnetfält i induktionsspolen. Det integrerade steghjulet roteras vilket leder till att den magnetiska fältstyrkan i spolen förändras. Växelspänningen induceras och dess storlek beror helt och hållet på hastigheten och luftgapet mellan kodaren och steghjulet. Spänningens vågform är viktig för att styra många motorenheter, särskilt induktiva tändningar och dess tajmingar med motorn. Dessutom finns kodare som används i automatväxellådor och låsningsfria bromssystem.
Vad har denna reservdel för funktion?Impulsgivaren behövs för att utföra den så kallade induktiva tändningen. I induktiva tändningsstyrenheter med olika designknappar från remskivor eller kugghjul med noll igenkänning av sammansatta par eller gap mellan de enskilda delarna. Det finns andra konstruktioner som använder sig av en permanentmagnet som är inbyggd i tanden så högre spänning induceras. Tändningen utförs genom att räkna pulserna och upptäcka frekvensen. Efter bestämda värden så startas injektionsprocessen och tändningen bestäms.
Hitta rätt impulsgivareDu hittar komnpatibel impulsgivare till din bilmodell genom att ange ditt fordons nyckelnummer. Så kontrollera att numren överensstämmer så att du vet att impulsgivaren du hade tänkt att beställa passar just din bilmodell. Du finner din bils nyckelnummer i fordonets registreringsbetyg eller intyg om godkännande (i del 1). I vår nätkatalog finner du matchande tillbehör och alla komponenter som du behöver till ditt tändsystem. Beroende på hur impulsgivaren är utformad så kan du också i vissa fall byta ut tändspole, järnkärna eller permanentmagneten separat. Delen kan skadas på grund av slitage eller materialfel. Detta brukar då leda till misslyckad tändning och därmed så startar inte motorn. I vår nätaffär hittar du en mängd olika induktionssensorer eller andra reservdelar som tillhör tändsystemet, såsom glödstift, tändstift eller tändspolar för att nämna några.
Fler reservdelar i kategorin Motor
- Sensortyp: induktiv
- Antal stickkontakter: 2
- Spänning [V]: 12
- Kontakthållarform: vinklad
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: utan kabel
- Motstånd [Ohm]: 400
- Vikt [kg]: 0,03
- Längd mätgivare [mm]: 37,5
- Position: Svänghjulsida
- Antal anslutningar: 2
- Antal stickkontakter: 2
- erforderligt antal: 1
- Motstånd [Ohm]: 580
- Sensortyp: induktiv
- Nominell spänning [V]: 12
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: för vevaxeln, utan kabel
- Sensortyp: induktiv
- Antal stickkontakter: 2
- Spänning [V]: 12
- Kontakthållarform: rund
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: utan kabel
- Motstånd [Ohm]: 700
- Antal stickkontakter: 3
- Kontakthållarform: D-form
- Sensortyp: hallprincip
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: utan kabel, med skruv
- Installationsdjup [mm]: 20
- Nominell spänning [V]: 12
- Position: Svänghjulsida
- Längd mätgivare [mm]: 40
- Antal fästhål: 1
- Kontakthållarform: D-form
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: utan kabel
- Nominell spänning [V]: 12
- Antal stickkontakter: 2
- Typ av drivning: elektrisk
- Sensortyp: induktiv
- Antal stickkontakter: 2
- Spänning [V]: 12
- Kontakthållarform: rund
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: utan kabel
- Motstånd [Ohm]: 250
- Vikt [kg]: 0,05
- Antal anslutningar: 3
- Sensortyp: hallprincip
- Spänning [V]: 12
- Kontakthållarform: D-form
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: utan kabel, med packbox
- Kabellängd [mm]: 780
- Antal anslutningar: 3
- Motstånd [kOhm]: 18
- Längd[mm]: 815
- Färg: svart
- Sensortyp: hallprincip, aktiv sensor
- Antal stickkontakter: 3
- Nominell spänning [V]: 12
- Installationsdjup [mm]: 24
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: för vevaxeln, med kabel
- Kontakthållarform: rektangulär
- Kabellängd [mm]: 585
- Antal fästhål: 1
- Kontakthållarform: oval
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med kabel, för vevaxeln
- Installationsdjup [mm]: 24
- Driftspänning [V]: 12
- Antal stickkontakter: 3