Spridare till bil diesel och bensin
Insprutningsventil diesel och bensin i vår nätaffär
Efter nya lagar trädde i kraft gällande avgasutsläppen i slutet på 1980-talet så ersattes vanliga bensinmotorer då med nya motorer som hade insprutningssystem inkluderade. Tidigare äldre bensinmotorer kunde sällan kontrollera bränsleluftblandningen som däremot kan kontrolleras och styras väldigt exakt i motorer med bränsleinsprutningssystem.
FunktionerI bilmotorer så finns det dieselmotorer och bensinmotorer. Dessa måste skiljas på eftersom i bensinmotorer så kommer bränslet in i insugningssystemet före eller efter motorns insugsventil innan den når insprutningspumpens olika spridare. Detta sker inte i dieselmotorer utan då går bränslet i princip direkt till förbränningskammaren eller förkammaren. Bensinmotorer har under de två senaste decennierna utvecklats så bränslet kan tvingas in i förbränningskammaren utan några större problem. En nackdel med denna slags motortyp är den höga termiska belastningen som bränsleinjektorerna utsätts för. Varje cylinder har egen injektor som är kopplad till en central insprutningspump i en bränsleledning.
EnhetsinjektorFör att bokstavligen talat få en enhetlig injektion av bränslemängden så måste alla ledningar från pumpen till injektorerna vara exakt lika långa annars kommer de små skillnaderna att leda till tryckförändringar som har enorma påverkningar på avgasutsläppen. Detta problem har tagits itu med tack vare enhetsinjektorer som finns till dieselmotorer. Här så är varje cylinder kopplad till en separat injektorpump som alstrar trycket vidare till injektorerna.
Common rail-systemDet så kallade common rail-systemet fungerar så att trycket bildas via mekanisk högtryckspump så insprutningen går till insprutningsventiler till ett gemensamt rör som går till alla cylindrar.
Om du behöver en injektorventil, insprutningsventil, injektor eller insprutningspump, så finner du alla dessa billigt i vår nätaffär.
Fler reservdelar i kategorin Motor
- Statiskt genomflöde vid 3 bar, medium n-heptan [g/min]: 237
- Motstånd [Ohm]: 15,95
- Bränsle: Bensin
- Statiskt genomflöde vid 3 bar, medium n-heptan [g/min]: 269
- Motstånd [Ohm]: 12
- Bränsle: Bensin
- Tilläggsartikel / tilläggsinformation: med tätning
- Rekommenderad artikels artikelnummer: A2C59514036
- Beakta kraven från fordonstillverkaren
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: Styrenhet/mjukvara måste ställas in/uppdateras
- Gammal del måste ovillk. jämföras med ny (särskilt OE-nr)
- Utbytesdel
- Bränsleberedning: Common Rail (CR)
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med packbox
- Bränsleberedning: Common Rail (CR)
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med packbox
- Statiskt genomflöde vid 3 bar, medium n-heptan [g/min]: 261,1
- Motstånd [Ohm]: 12
- Bränsle: Bensin
- Bränsle: Diesel
- Tilläggsartikel / tilläggsinformation: med tätning
- Rekommenderad artikels artikelnummer: A2C59516873, 2802002039180
- Beakta kraven från fordonstillverkaren
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: Styrenhet/mjukvara måste ställas in/uppdateras
- Gammal del måste ovillk. jämföras med ny (särskilt OE-nr)
- Statiskt genomflöde vid 3 bar, medium n-heptan [g/min]: 192,9
- Motstånd [Ohm]: 12
- Bränsle: Bensin
- Statiskt genomflöde vid 3 bar, medium n-heptan [g/min]: 141,2
- Motstånd [Ohm]: 14,5
- Bränsle: Bensin
- Statiskt genomflöde vid 3 bar, medium n-heptan [g/min]: 429,2
- Motstånd [Ohm]: 12
- Bränsle: Bensin
- Utbytesdel
- Bränsleberedning: Common Rail (CR)
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med packbox
- Utbytesdel
- Bränsleberedning: Common Rail (CR)
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med packbox