
Ett bromssystem används för att stanna ett fordon, sänka dess fart eller hålla det stillastående när det parkerat. Det består av ett ställdon och bromsmekanismer. Systemet måste hållas i bra skick då dess effektivitet är otroligt viktig för trafiksäkerheten.
Utmärkande egenskaper hos olika typer av bromssystem
Varje bil har en färdbroms och ett parkeringsbromssystem. Det förstnämnda är det huvudsakliga och används när som helst när du behöver stanna. Det har vanligtvis ett hydrauliskt ställdon. Systemets huvudkomponenter är: en pedal som används för att driva systemet, bromsens huvudcylinder som omvandlar förarens insats till hydrauliskt tryck, rör och slangar som överför den komprimerade bromsvätskan och bromsmekanismer som är ansvariga för att stanna varje enskilt hjul. Den sistnämnda kan vara av skivbroms- eller trumbromstyp.
En parkeringsbroms används vanligtvis vid parkering i backe eller under längre tid då den hindrar fordonet från att röra sig på egen hand. Den kan även användas som nödbromssystem om färdbromsen slutar fungera. Den drivs av en spak som är placerad mellan förarsätet och det främre passagerarsätet. Bromskraften överförs med hjälp av en kabel. Som parkeringsbromsmekanismer kan fordon använda trumbromsar eller bromsok i färdbromssystemet eller separata trummor.
En del bilar är utrustade med en elektronisk parkeringsbroms. Den aktiveras med ett knapptryck. Bromsbeläggen rör sig inte med hjälp av en kabel utan en elektrisk motor som ofta är inbyggd direkt i bromsoket.
Användning och utbyte: vad du behöver känna till
- Mät den kvarvarande tjockleken på dina bromsskivor och bromsbelägg regelbundet: dessa komponenter slits ut med tiden. Vid allvarligt slitage kommer bromsarnas effektivitet att försämras drastiskt. Detta förlänger bromssträckan. När bromsskivor och -belägg slits ut ökar glappet i pedalen. Ibland kan den även börja vibrera.
- När du monterar nya bromsbelägg är det bäst att avlägsna hela bromsoket. Detta hjälper till att avlägsna smuts och restprodukter från kontaktytorna på bromsoket och förhindra att nya delar fastnar. Bromsbelägg som regelbundet fastnar påverkar bromseffektiviteten negativt.
- Smörj bromsokens styrstift då och då. Annars kan de fastna. Detta är väldigt farligt då bromsmekanismen kan sluta fungera helt. Dessutom slits bromsbelägg och bromsskivor ut i förtid. Bromsskivorna kan bli skeva på grund av överhettning. I sådana fall kommer bilen att börja dra åt ett håll. En bränd lukt kan noteras i kupén.
- Se till att regelbundet kontrollera ditt bromssystem och hålla utkik efter läckor. Om det finns sådana är det förbjudet att köra fordonet. En låg bromsvätskenivå utgör en risk för försämrad bromseffektivitet och kan i värsta fall leda till att bromsarna går sönder helt. Symtom på eventuella läckor är fläckar under huvudbromscylindern eller hjulen och en sjunkande eller mjuk pedal.
topreservdelar.se: enbart högkvalitativa bildelar
Vår webbutik erbjuder ett enormt sortiment av högkvalitativa komponenter. Du kan köpa de flesta av dem, och komponenter till bromssystem i synnerhet, till fyndpris. Börja prenumerera på vårt nyhetsbrev och bli den första som får reda på när vi kör våra kampanjer.