
Remmar, kedjor och remskivor är nyckelelement för drift av ventilstyrning och motortillbehör. Deras huvuduppgift är att synkronisera vevaxelns och kamaxelns rotation och även överföra vridmomentet till vattenpump, oljepump, AC-kompressor, servostyrningspump, generator och andra monteringar.
Utmärkande egenskaper hos olika typer av komponenter
De viktigaste typerna av remmar som används i bilar är kuggremmar och multiremmar. Kuggremmar används i kamdriften och kännetecknas av hållbarhet, tyst drift och effektiv överföring av vridmoment. I genomsnitt håller de i 80 000–100 000 km. Multiremmar används för att driva hjälpmotorkomponenter. De kännetecknas av sin mångsidighet. De kan böjas i alla riktningar, drivas i relativt höga hastigheter och säkerställa ett säkert grepp om remskivor. De behöver bytas ut var 50 000–60 000:e km.
Kedjor är drivande. De kan antingen vara rullar eller länkar. I jämförelse med remmar är de mer hållbara: de håller i 150 000–200 000 km. De är resistenta mot temperaturförändringar och överhettning samt kapabla att stå emot hög belastning. De är dock tunga, dyra och högljudda. Dessutom är de svåra att byta ut.
Det finns två typer av remskivor: styrrullar och sträckare. De består av ett lager och en skiva med en tandad eller slät, eller ibland ribbad, yta. Deras livslängd avgörs av remmarnas livslängd då alla drivande komponenter behöver bytas ut på samma gång.
Användning och utbyte: vad du behöver känna till
- Enbart kvalificerade personer bör installera komponenterna. Om remskivorna, exempelvis, är feljusterade kan tänderna på kamremmen slitas av. Ibland kan kanterna på delarna slitas ut. Skador kan noteras vid en undersökning. Om komponenterna är överspända skadas materialet mellan tänderna och synbara sprickor uppkommer på den. Om du råkar vrida remmen vid installationen eller använder en skruvmejsel eller något annat vasst föremål för att snurra remskivan kan korden gå sönder. Detta åtföljs av ett karakteristiskt högt ljud och resulterar i att motorn stängs av samt skador på ventilerna.
- Kontrollera motorns oljetätningar regelbundet och byt ut dem vid behov. Oljeläckage är farliga för remdrifter. Olja på komponenterna leder till att multiremmar glider och får kuggremmar att hoppa över tänder. I det första fallet kan du höra ett karakteristiskt visslande ljud under motorhuven. Generatorns prestanda kan påverkas väldigt negativt. I det andra fallet kommer motorn inte gå jämnt, stanna, tappa effekt och i vissa fall inte starta alls.
- Byt ut olja i tid. Annars kan hydrauliska sträckarlinjer täppas till. Detta leder till spänningsförlust i drivremmen och kan göra att kedjan ger efter och hoppar över tänder. Som ett resultat av det börjar motorn stänga av sig själv eller bli mer högljudd än vanligt när den är på. Främmande ljud kan höras från motorutrymmet. Kamkedjan är känslig för smörjmedlets kvalitet. Om den senare är förorenad kommer komponenten slitas ut snabbare.
topreservdelar.se: enbart högkvalitativa bildelar
Du kan köpa remmar, kedjor och remskivor till attraktiva priser i vår webbutik. Vår webbutik erbjuder ett enormt utbud av högkvalitativa produkter. För att hitta de bäst lämpade delarna till ditt fordon behöver du bara specificera dess märke, modell och version i motsvarande fält på vår webbplats.