Bromsslang till bil bak och fram
Bromsslang bak och fram i vår nätaffär
Bromsslangen är en flexibel del i bromsledningen som överför hydrauliska trycket från bromsröret till respektive hjulbromscylinder i trumbromsarna och bromsoken i bromsskivor.
Hur fungerar dem?När du trycker ned bromspedalen så bildas tryck i huvudbromscylindern via bromskraftförstärkaren. Vätsketrycket skickas vidare via bromsrör till alla icke-rörande delar i fordonet. Bromsröret finns inuti motorrummet på fordonets undersida längs hjulhusen. Dessa slangar utför transmissionen till bromsarna via rörande styrspindlar. När bromsen trycks ned så byggs mer tryck upp i bromsslangen och vanliga bromsslangar brukar nu tänjas på sitt material en del. På grund av just detta så kan inte inbromsningen bli lika exakt som när du använder dig av bromsslangar av stål. Dessutom så kan du mäta tryckpunkten i bromspedalen mer exakt i bromsslangar som är tillverkade av metallnät tack vare deras minimala expandering. Bromsslangar tillför, på så vis, komfort till dig som kör och de som åker med.
Bromsslangens olika komponenterBromsslangar eller hydrauliska slangar, består av syretåliga inre beläggningar och gummi på utsidan. Mellan dessa lager så finns det ett flerlager av materialbeläggningar som tål höga tryck. Dessa kan tillverkas från ståltråd i form av stålflätor. Dessa kallas för stålbromsledningar och de håller mycket längre än vanliga bromsslangar gör.
Tecken på fel och möjliga orsaker bakom defekta bromsslangarPå grund av det yttre lagret som består av gummi hos bromsslangar så kan dessa påverkas av miljön i form av vägsalt under vintern, temperaturförändringar under vintern och sommarmånaderna såväl som ständiga tryckförändringar inuti. Materialet blir då poröst och skadat. Du måste därför förnya bromsslangarna hos respektive hjul regelbundet. Detta får du reda på mer om vid din årliga besiktning.
Byta ut bromsslangarDu ska byta ut bromsslangar i garage eller dedikerade verkstäder, eftersom du måste lufta bromssystemet efter utbytet. Bromseffekten måste också kontrolleras på en bromstestställning. Efteråt så fyller du på med ny bromsvätska tills du når strecket på kompensationstanken.
Du finner bromsslangar till just ditt fordon och andra reservdelar och bromsvätska i vår nätaffär.
Fler reservdelar i kategorin Bromsar
- Position: Bakaxel
- Längd[mm]: 215
- Nyckelvidd: 14/14
- Innergänga [mm]: M 10x1
- Vikt [kg]: 0,07
- Yttergänga [mm]: M 10x1
- Förpackningsdjup [cm]: 24
- Position: Bakaxel
- Längd[mm]: 221
- Nyckelvidd: 14/17
- Innergänga [mm]: M10x1
- Yttergänga [mm]: M10x1
- Längd över allt [mm]: 265
- Position: framaxel, Framaxel, båda sidor
- Längd[mm]: 522
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med hålskruv
- Position: Bakaxel, Bakaxel, båda sidor
- Längd[mm]: 233
- Nyckelvidd: 17/17
- Gängmått 1: INN. M10x1
- Gängmått 2: INN. M10x1
- Vikt [kg]: 0,1
- Längd över allt [mm]: 257
- Position: Bakaxel, Framaxel, båda sidor
- Längd[mm]: 315
- Nyckelvidd: 14/14
- Innergänga [mm]: M10x1
- Yttergänga [mm]: M10x1
- Position: Bakaxel, båda sidor
- Längd[mm]: 263
- Nyckelvidd: 13
- Innergänga [mm]: M10x1
- Yttergänga [mm]: M12x1
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med brickor, med hålskruv
- Position: framaxel
- Längd[mm]: 384
- Nyckelvidd: 11/15
- Innergänga [mm]: M10x1
- Gängmått: M10x1,5
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med hålskruv
- Position: fram och bak
- Längd[mm]: 310
- Nyckelvidd: 14/14
- Innergänga [mm]: M10x1
- Yttergänga [mm]: M10x1
- Position: framaxel
- Längd[mm]: 548
- Gängmått 1: M10x1
- Gängmått 2: M10x1
- Gängtyp: Yttergänga, Innergänga
- Position: Bakaxel, båda sidor
- Längd[mm]: 140
- Innergänga [mm]: 2 x M10x1
- Längd över allt [mm]: 170