
Bränslesystem är designade för att lagra och rengöra bränsle samt överföra det till fordonets motor. Att det fungerar ordentligt är en förutsättning för att bilen ska kunna röra sig i allmänhet och fordonets prestanda och motoreffekten i synnerhet. Systemet består av en tank där bränsle lagras, en pump som låter bränslet flöda, en rörledning, insprutare samt, i många dieselfordon, en bränslefördelare.
Utmärkande egenskaper hos olika typer av bränslesystem
Bränslesystem skiljer sig åt beroende på motortyp. Bensinmotorer är utrustade med en enpunktsinsprutning, flerpunktsinsprutning eller direkt insprutningssystem.
I bränslesystem med enpunktsinsprutningssystem överförs bränslet genom en insprutare till intagsröret. Denna typ är enkel och pålitlig, men inte speciellt vanlig nuförtiden. Flerpunktsinsprutningssystem överför bränsle till varje cylinder med en separat insprutare. Luft-/bränsleblandningen skapas i intagsröret. Idag är dessa det vanligast förekommande. De har låg bränsleförbrukning, är miljövänliga och inte känsliga för bränslekvalitet. Direktinsprutning överför bränslet direkt in i varje motorcylinder. Denna design möjliggör väldigt precis justering av förhållandet mellan luft och bränsle i samtliga motordriftlägen, vilket ökar motorns kraft, säkerställer hög prestanda och minskar bränsleförbrukningen. Högkvalitativt bränsle är dock ett måste för dessa system.
I dieselfordon kan bränsle överföras med hjälp av en bränsleinsprutningspump, enhetsinsprutare eller common rail. System med bränsleinsprutningspumpar blir allt mer ovanliga och hittas främst i gamla bilar och kommersiella fordon. De är relativt pålitliga och inte känsliga för bränslekvaliteten, men förbrukar stora mängder av det. Enhetsinsprutare drivs av kamaxeln vilket gör att de slits ut relativt snabbt. Bränslesystem med common rail säkerställer hög kraft med låg bränsleförbrukning samt mjuk och tyst motorgång. De är dock känsliga när det gäller bränslekvaliteten och dyra att underhålla.
Användning och utbyte: vad du behöver känna till
- Byt ut bränslefiltret i tid. I de flesta bilar är det rekommenderat att byta ut det var 20 000–30 000:e km. Det kan vara nödvändigt att byta ut en komponent tidigare på grund av användning av bränsle av dålig kvalitet, smuts som byggs upp i tanken eller om det kommit in vatten i bränslet. Några symtom på fel är ökad bränsleförbrukning, ryckande vid körning i uppförsbacke, reducerad kraft, motorfeltändning eller att motorn stannar vid tomgång.
- Försök hålla din bränsletank åtminstone halvfull, speciellt under vintern. På grund av kondensbildning kan det samlas vatten i botten på tanken. När den exponeras för låga temperaturer fryser den. Is kan ta sig in i bränslepumpen, vilket leder till att den överhettas. En speciell indikator på instrumentpanelen hjälper dig att övervaka bränslenivån.
- Bränsleläckor måste elimineras omedelbart: de kan orsaka brand i fordonet. Det är lätt att urskilja bensinpölar från andra vätskor då de är flerfärgade.
topreservdelar.se: enbart högkvalitativa bildelar
Du kan köpa komponenter till bränslesystem till alla fordon, oavsett märke och modell, i vår webbutik. Tack vare det enorma produktutbudet kommer du garanterat hitta delarna du behöver. Om du behöver råd kan våra specialister hjälpa dig välja lämpliga komponenter och att lägga en beställning.