
Kardanaxlar och differentialväxlar är viktiga delar i överföringen. De används för att överföra vridmoment och fördela det mellan fordonets axlar och hjul.
Utmärkande egenskaper hos olika typer av komponenter
Beroende på fästmetod kan kardanaxlar vara i en del, två delar och tre delar. Den första typen installeras utan användning av lager. Den andra typen monteras med hjälp av ett centralt lager och den tredje med två respektive lager. Lagren kan vara cylinderformade, avsmalnande och av nåltyp. Axlarna kan i sin tur vara tubformade eller teleskopiska. De sistnämnda har en glidled i mitten som absorberar axiella belastningar.
Det finns differentialväxlar med mellanaxlar (centrala) samt hjul. De förstnämnda är vanliga i allhjulsdrivna fordon och ser till att fördela vridmomentet mellan axlarna. De sistnämnda används också i framhjuls- och bakhjulsdrivna bilar. De fördelar vridmomentet mellan hjulen. Dessa kan ha olika design. Nuförtiden kan du stöta på:
- Förarkontrollerade differentialväxellås. Denna typ av komponenter fördelar vridmomentet i ett 50:50-förhållande. De låses manuellt.
- Torsendifferentialer. Dessa karakteriseras av styrka och nötningsbeständighet. De gör det möjligt att fördela vridmomentet vid olika förhållanden, exempelvis 80:20. De är dock inte lämpliga för fordon som är utrustade med ESP (elektronisk stabilitetskontroll).
- Differentialbromsar (limited-slip differential). Dessa kräver ingen insats från föraren och gör det möjligt att uppnå en stor skillnad mellan rotationshastigheterna hos de två hjulen.
- Viskokopplingar. Låsning säkerställs tack vare egenskaperna i silikonvätskan de är fyllda med. Axlar aktiveras och inaktiveras mjukt utan att belasta drivaxeln.
- Haldexkopplingar med flera plattor. Dessa svarar snabbt och erbjuder olika mönster för vridmomentsfördelning. De är kompatibla med elektroniska system. De riskerar dock att överhettas under hög belastning.
Användning och utbyte: vad du behöver känna till
- Byt vätska i differentialväxeln (axeln), överföringen och fördelarlådan regelbundet. Se till att mängden stämmer överens med fordonets tekniska krav. En otillräcklig oljenivå leder till omfattande slitage och överhettning av kugghjul, pinjonger och splines. Förslitning av dessa komponenter kan indikeras av olika tecken såsom försämrad styrbarhet och knackande ljud vid skarp kurvtagning. Intervallen för oljebyte är specifika för olika monteringar och fordon. Denna information kan du hitta i fordonets underhållsguide.
- Smörj kardanaxelns universella leder regelbundet. Det är rekommenderat att utföra denna procedur var 5 000–6 000:e km eller, exempelvis, när du byter motorolja. Detta hjälper till att förhindra oljebrist i lagren och skyddar dem mot slitage, korrosion, överhettning och förstörelse. Tecken på defekta universella leder är: en karakteristiskt skräll med ett metalliskt ljud hörs när du startar, vibrationer vid höga hastigheter och krasande ljud.
- Varje gång du underhåller ditt fordon bör du kontrollera monteringarnas fästen och dra åt dem vid behov. De kan lossna med tiden. Detta problem åtföljs av hårda slag i området runt underredet direkt efter att överföringen aktiverats samt vibrationer.
topreservdelar.se: enbart högkvalitativa bildelar
Du kan alltid köpa kardanaxlar och differentialväxlar i vår webbutik. En av våra främsta fördelar är det noga utvalda produktsortimentet som möter alla bilentusiasters krav. Detta gäller såväl bilar från tidigare generationer som modeller som just rullat av produktionslinjen. Du kommer med andra ord inte ha några svårigheter med att hitta reservdelar för din bil. Vid behov kan våra specialister hjälpa dig med detta.