
En koppling är en viktig montering som finns i fordon med manuell växellåda. Föraren trycker ned kopplingspedalen för att växla samt när bilen står stilla. Kopplingen låter motorn frikopplas från växellådan för att byta växel och sedan aktiveras mjukt igen, vilket hindrar slitage och försämring på grund av stötar. Den består av tryck- och drivplattor, en kopplingskåpa, svänghjul, urtrampningslager, gaffel samt andra komponenter.
Utmärkande egenskaper hos olika typer av kopplingar
Kopplingen kan vara torr eller våt. En torr koppling är den vanligaste typen. Anslutningen mellan motorn och överföringen säkerställs av torrfriktion mellan driv- och tryckplattorna.
I en våt koppling är plattorna nedsänkta i ett oljebad och kopplas ihop smidigare. Dessutom har den här mekanismen högre prestanda då plattorna kyls bättre. Den återfinns ofta i växellådor med dubbelkoppling.
Dessa system kan även skilja sig åt i antalet plattor. Kopplingar med enkla plattor är billigast, men samtidigt de minst effektiva. Mekanismer med dubbla skivor eller flera skivor kan överföra ett högre vridmoment samtidigt som de har samma storlek.
Det finns enkla svänghjul och dubbelmassesvänghjul. De förstnämnda har en enkel design och är kända för sin hållbarhet. De andra har blivit mer populära på senare tid då de absorberar vibrationer och oljud samt minskar belastningen som växellådan utövar.
Användning och utbyte: vad du behöver känna till
- Så snart du bytt växel ska du ta bort din fot från kopplingspedalen. Annars kan kopplingen, om du trycker ned pedalen av misstag, börja slira och friktionsplattorna brännas. Du kan lägga märke till en bränd lukt i kupén och fordonets prestanda kommer försämras.
- Eliminera läckage i motorutrymmet i god tid. Om motorns packningar läcker smörjmedel kan det leda till att kopplingen blir oljig och smutsas ned, vilket leder till att den glider. Detta resulterar i långsammare acceleration och du kan känna ryckningar och vibrationer när du växlar eller gasar.
- Om du stannar ett tag, exempelvis vid ett trafikljus eller i en trafikstockning, bör du lägga i neutral växel: ovanan att hålla pedalen nedtryckt kan skada lagret. Oljud när mekanismen aktiveras är ett tecken på fel. Om urtrampningslagret fastnat återvänder pedalen ibland inte till sin normala position efter att ha tryckts ned.
- Överbelasta inte ditt fordon. Långvarigt körande i uppförsbacke med släp, skarpa accelerationer eller, exempelvis, försök att ta sig ur en snödriva genom att gunga bilen kan leda till att friktionsplattorna bränns. En bränd lukt och hjulspinn är symtom på detta.
- Undvik aggressiv körning.En rivstart (med hjulspinn) och plötslig frisläppning och nedtryckning av pedalen försvagar dämparfjädrarna och gör att friktionsplattorna flagnar. Dessa fel kan åtföljas av skakningar vid start av bilen.
topreservdelar.se: enbart högkvalitativa bildelar
Du kan köpa högkvalitativa kopplingskomponenter till ditt fordon i vår webbutik. Våra specialister hjälper dig gärna att välja reservdelarna du behöver. De informerar dig även om hur du kan spara pengar på dina köp.