Entreprenören Armand Peugeot grundade den äldsta och fortfarande rådande bilfabriken i världen i franska staden Sochaux år 1896. De första fordonen drevs med bensin- eller ångmotorer. Endast typ 2 utrustades med en förbränningsmotor (ottomotor) som kom från Daimler Motor Group. År 1900 så hade de redan tillverkat 500 fordon. Masstillverkningen började år 1917 men upphörde samma år på grund av Första Världskriget. Under denna tid så tvingades Peugeot istället att tillverka krigsmaterial. Den första modellen 201 visades upp år 1929. Fram till år 1936 så hade modellen tillverkats i cirka 140 000 exemplar.
Efter omkonstruktionen efter Andra Världskriget så började tillverkningen av 203 år 1948. Denna framgångsrika modell följdes av typ 403 år 1955 som i sin tur följdes av italienska Pininfarina som var utrustad med en dieselmotor. Modellen Peugeot 404 kom år 1960 vilket var en stor succé i alla europeiska länder såväl som i de franska områdena i Afrika.
År 1974 så tog företaget över större delar av sin konkurrent Citroën och blev tillsammans den så kallade PSA Group år 1976. Dessutom togs mindre kända märken som Simca, Sunbeam och Talbot över också i samband med detta.
På grund av problem med Talbot så hade de redan utvecklat klart typ Horizon som släpptes som Peugeot 309 och varumärket Talbot avslutades år 1986.
När det gäller motorsport så var de gamla motorerna i Peugeot mycket framgångsrika. I Formula 1 så försåg det franska företaget motorer åt McLaren och de lyckades mycket väl i sina resultat i sina rallytävlingar.
Det senaste decenniet så har Peugeots marknadsandelar i Tyskland minskat med mer än en procentenhet till dåvarande 2,30% år 2012. Under den tid så erbjöd de 20 modeller, allt från lilla bilen 108 till andra lilla bilen 208 och kompakta modellerna 301 och 308. De har även mellanklassmodeller som 408 och 508 såväl som en coupé, stadsjeep, skåpbil, transportfordon, samt en lastbil.
Den populära modellen 206 har sålt fler än 6,500 000 exemplar och är världens mest sålda lilla bil.
Elektroniken i dessa slags bilar tenderar att vara ineffektiv så ökad konsumtion av glödlampor är något du får vänta dig med detta märke. Många reservdelar, såsom generator eller delar till bromssystemet hos Peugeot är samma som i Citroën på grund av att båda tillhör PSA Group.