Sophie Opel, änkan till Adam Opel som avled år 1895, började bygga bilar i hans symaskinsfabrik år 1895. Hon tog över efter låssmedjemästaren Friedrich Lutzmann från Dessau i hans Anhaltische Motor Factory, och hon kunde sedan visa upp det första motorfordonet från Rüsselheim vid en IAA-bilshow år 1897 i Berlin. I början så erbjöd de olika slags karosserier och motorer. År 1902 så visade de upp sin alldeles egen utvecklade tvåcylindriga motor och år 1904 visade de upp en fyracylindrig motor. Efter de vann en biltävling år 1907 så blev Opel en viktig leverantör för den tyska empiren. År 1912 så tillverkade fabriken 3000 bilar och fortsatte tillverka personfordon under Första Världskriget. Det var nu som Opel för första gången fick ett löpande band att tillverka sina fordon på.
År 1928 så hade Adam Opel KG (begränsat partnerskap) redan tillverkat runt 43 000 fordon och var den största biltillverkaren i Tyskland. År 1928 så förändrade de sin organisation från ett kommanditbolag till ett aktiebolag (AG). Sophia Opels söner sålde sina aktier till den amerikanska biltillverkaren General Motors. År 1931 så tillhörde hela gruppen amerikanerna!
År 1937 så blev gruppen den största biltillverkaren i Europa med över 137 000 tillverkade fordon. År 1938 så var de det största utländska lönetagande företag för det nazistiska tyska riket. Trots att anläggningen tillhörde amerikanerna så upphörde tillverkningen av personfordon under Andra Världskriget och istället så tillverkades transportfordon och krigsmaterial åt armén. År 1944 så blev både fabriken i Rüsselheim och i Brandenburg mycket skadade av de allierades luftanfall. Inte ett enda fordon tillverkades av Opel år 1945. Segrarmakterna bestämde sig för att transportera tillverkningsfabrikerna för modellen Kadett till Sovjetunionen år 1946. Nu tillverkades modellen Kadett under namnet Moskwitsch 400.
General Motors tog över gruppen i november år 1948 och under 1950-talet så kom modellerna Rekord, Olympia och Olympia Rekord vilket var de populäraste bilarna i Tyskland efter VW Käfer. En ny anläggning i Bochum gjorde det möjligt att kunna lansera en ny version av Kadett i karosserna sedan, helkombi och husvagn.
Omfattande besparingar av chefen Lopez under mitten på 1990-talet ledde till stora kvalitetsproblem och försämrad image med varumärket som gjorde det lättare för dess konkurrent, VW, att springa om dem. Det nuvarande modellutbudet består av 13 modeller; vi börjar med den de små bilarna Adam, Corsa, Astra, Ampera, Cascada och sedan i mellanklassen finner vi Insigna. Därefter minibussen Meriva, skåpbilen Zafira, stadsjeepen Mokka såväl som de små transportfordonen Vivaro och Movano.
Det är möjligt att karosseriet börjar krångla efter du har kört med fordon dryga 150 000 km i körsträcka. Dessutom kan inredningen och motorn börja få problem vilket beror på besparingarna Opel gjorde på gamla goda tiden. På grund av detta så kommer materialen att inte hålla lika längre än vad de är tänkta att göra. Du finner alla nödvändiga reserv- och förbrukningsdelar till ditt fordon i vår nätaffär.