
Framgångar med egen utveckling
Den sydkoreanska biltillverkaren HYUNDAI grundades av Chung Ju-Yung år 1967. Företaget, med säte i Seoul, började med licenstillverkning av Ford Corina, den engelska versionen av Ford Taunus. Deras första egna modell var den lilla bilen Pony som släpptes år 1975. Sedan år 1983 har den exporterats till Kanada och Mexiko och sedan år 1984 även till USA. HYUNDAI har också tillverkat transport- och kommersiella fordon. Under mitten på 1980-talet så började de tillverka tunga lastbilar och bussar. De använde sig ofta av Mitsubishi-teknkologi men HYUNDAI började med sin egen utveckling under 1990-talet. Just nu har de ett brett fordonsutbud i alla klasser såväl som stadsjeepar, skåpbilar, pickups, transportfordon, kommersiellas fordon och bussar. Efter de förvärvade deras konkurrent, KIA, år 1998, så blev HYUNDAI världens femte största biltillverkare. HYUNDAI har exporterat mycket till sina närliggande regioner i östra Asien och exporterar även till Nordamerika och Europa. Tillsammans med KIA så har de egen forsknings- och utvecklingsanläggning i Rüsselheim.
Krävande fordonsteknologi från Sydkorea
I början så tillverkade märket bara (mycket) små bilar. Modellen Pony tillverkades länge innan den sedan ersattes av Accent som idag är dagens i20 modell. Mellan åren 1997-2002 så kom mycket lilla bilen Atos ut på marknaden och mellan åren 2002-2008 så släppte HYUNDAI den lilla bilen Getz som senare ersattes av modellen i10.
Från kompakta klasser till lyxiga sedanen
Deras sedaner och helkombis är bland annat Lantra/Elantra i de kompakta klasserna. Dessa ersattes med de moderna fordonen i30 i Tyskland. Tidigare modellnamn används fortfarande på exportmarknader idag. Stora mellanklass sedaner och helkombis ur i40-serien är ersatta modellen Sonata som du finner en klass högre upp. Coupen Veloster tillhör sportsegmentet. Den övre mellanklassen innehåller bland annat serierna XG 30, XG 350 och Grandeur i Tyskland. Idag finns lyxiga sedanen Genesis också i denna kategori; modellen tog över efter Centennial som inte längre marknadsförs i Tyskland. Sedanen Equus exporteras inte längre officiellt till Europa. Andra intressanta modeller är bland annat den kompakta skåpbilen ix 20 och de nya stadsjeeparna Santa Fe och Grand Santa Fe. Andra populära modeller är ix 35 och ix 55 som gav märket en stark närvaro på fyrhjulsdrivna fordonsmarknaden. Modellen ix35 finns också i en version med bränslecellsteknologi. HYUNDAI H-1 som är mycket uppskattad i kommersiella sektorn finns också tillgänglig som transportfordon (Cargo) och som liten skåpbil (Travel). Vi har ett omfattande utbud av reservdelar till fordon från HYUNDAI och KIA.