Framgångshistorien bakom Honda Motor
Det japanska bilmärket HONDA går enda tillbaka till år 1948 när Soichiro etablerade HONDA-företaget som började som en tillverkare av hjälpmotorer till cyklar. Sedan dess så blev de den största motortillverkaren världen över. Märkets rykte byggde på deras cyklar, det vill säga, deras kraftfulla motorcyklar och andra framgångsrika sportiga aktiviteter. Utöver detta så blev företaget också världskänt för sina båtmotorer. År 1962 så började tillverkningen av fordon med småbilarna S 500, S 600 och S 800 såväl som de kompakta skåpbilarna L och P 700 och 800. Dessutom tillkom mini pickups som T 360 och T 500 därefter. Sedan år 1968 så började lilla fordonet N 600 och sportcoupen S 800 att exporteras till Tyskland. Senare så utökades modellutbudet i mellan och övre klassen. Sportiga cabrioleten S 2000 och högpresterande coupé NSX tillförde en hel del till märkets allmänna image. Deras övre sedanklass Legend, som inte finns i Tyskland just nu, är den allra dyraste som de har i sitt modellutbud.
HONDA – sportbilar med kreativ körteknologi
Som tillverkare av personfordon så började HONDA med så kallade Kei-bilar vilket är mycket gynnsamma dvärgbilar som bara är 360 kubikcentimeter stora vilket var mycket användbart för den japanska marknaden. Modeller som Life och Zest finns i den inhemska marknaden. I Tyskland så erbjuds Jazz som är en liten femdörrars bil som även finns som hybrid. Jazz ersätter herrgårdsbilen som inte längre säljs på den tyska marknaden.
Den populära kompakta bilen Civic, som för nuvarande är i sin 9:e generation, säljs också världen över. Den tillverkas som halvkombi, herrgårdsbil och helkombi (”Tourer”). Mellanklassbil som finns är bland annat HONDA Accord, vilket är en fulländad sedan för hela familjen. Denna var också grunden för den rymliga kommande helkombin. Utöver Accord så fanns också populära coupen Prelude på marknaden mellan åren 1978-2002. CR-Z var dess efterträdare fram till år 2010. I övre klassen så har Honda haft sin modell Legend i Tyskland. Den är för nuvarande i sin 5:e generation, men importeras inte längre till den tyska marknaden. I USA och Kanada så finns denna modell såväl som andra i den övre klassen, bland annat lyxmärket ”Acura”. Dessutom erbjuder HONDA flera olika stadsjeepar, skåpbilar och pickups, vare sig de tillverkas inhemskt eller för Nordamerika. Den familjevänliga kompakta skåpbilen CR-V byggdes för den tyska marknaden och är just nu i sin 4:e generations tillverkning. I vår nätaffär finner du omfattande utbud av reservdelar till alla fordon av existerande såväl som utgångna serier från HONDA såväl som från andra japanska och sydkoreanska tillverkare också.