Historien om Ford
FORD är huvudmärket hos FORD Motor Company med säte i Dearborn i Michigan i USA. Henry FORD, som redan hade gett sig in i bilindustrin sedan år 1899, blev världens femte största biltillverkare redan år 1903. Tillverkningen började med Ford modellen A och är även känd som ”Fordmobile”. Det stora genombrottet var däremot ”Tin Lizzy” som tillverkades vid en ny anläggning i Detroit år 1908. Tillverkning på det löpande bandet började år 1913 och kostnaderna sänktes då vilket gjorde att priserna kunde sänkas vilket i sin tur gjorde att varumärket blev den största leverantören av bilar i USA.
Marknadsföring i Tyskland
Sedan år 1925 har FOD funnits i Tyskland. Den kända anläggningen som öppnades i Cologne år 1930 drevs av ett tyskt dotterbolag. Förutom Model T, så utvecklade FORD också flera fordon i mellanklassen såväl som kompakta klassen. Idag fokuserar märket på att tillverka och marknadsföra personfordon, skåpbilar och stadsjeepar i både mellanklasserna och kompakta klasserna. I USA så finns stadsjeepen Explorer, pickups som F-serien och lyxiga fordon som ”Lincoln”, varav alla har spelat en stor roll i företagets framgångar.
Teknologiskt krävande fordon för världsmarknaden
FORD blev världsberömd med sin legendariska Model T som tillverkades mellan åren 1908-1927. Fler än 15 miljoner exemplar såldes och var en av de mest sålda bilarna i världen fram tills år 1972. Därefter så började Ford tillverka billiga mellanklassmodeller för den amerikanska marknaden. Fram till tillverkningsstoppet under 1940-talet, så kom modeller som “Cologne”, “Eifel” och “Taunus” som såldes en hel del i Tyskland. Efter Andra Världskriget så tillverkades legendariska ”Buckel-Taunus” igen vid Cologne-anläggningen. Under 1950-talet så blev ”Globe-Taunus” den framgångsrikaste modellen i Europa. Decenniet därpå så kom de moderna fyrhjulsdrivna modellerna 12 M, 15 M och deras större 17 M, i kända serien ”Tub”. Under 1970-talet kom en ny Taunus känd som ”Knudsen-Taunus” och familjelimousinen Consul såväl som familjekombin Granada i övre mellanklassen, som var mycket populär. 2+2-sitsiga coupen Capri och kompakta bilen Escort som kom från engelska tillverkningsprogrammet var också mycket framgångsrika. Efter tillverkningen av limousiner och helkombis som Sierra och Scorpio, så kom världskända bilarna Fiesta, Focus och Mondeo, varav alla tre fortsätter tillverkas än idag. Populära familje- och kommersiella fordon är skåpbilarna C-Max och S-Max såväl som transportfordon och minibussarna Tourneo Connect och Transit Courier. Högpresterande sportbilarna GT och Mustang i coupé och cabriolet var de populäraste USA-produkterna på sin tid. I vår nätaffär finner du ett brett utbud av olika reservdelar till FORD-modeller.