Bakgrunden bakom Fiat
Med säte i Turin i norra Italien, så är det så att FIAT tillverkar och marknadsförs som FIAT S.p.A., och vad de tillverkar och säljer är bland annat personfordon, kommersiella fordon såväl som små tranportfordon. Företaget tillhör FIAT Chrysler Automobiles Holding NV som har sitt huvudkontor i Amsterdam i Nederländerna. Märket är en akronym för Fabbrica Italiana Automobili Torino, som etablerades år 1899 av nio olika industrier. Bland dessa var familjen Angelli en av dem, som fortfarande har en signifikant inverkan på företaget än idag. År 1903 så började de första exporterna att äga rum. Den historiska öppningen för anläggningen i distriktet Lingotto i Turin började år 1916 och var historiskt för då påbörjade serietillverkningen av fordon.
Stor succé i Italien
Varumärket blev snabbt den ledande biltillverkaren i Italien tack vare förbättrade motorer, särskilt efter Andra Världskriget. Under 1960-talet så tog FIAT över lyxmodellerna Ferrari (år 1969), Maserati (år 1993) såväl som dess konkurrenter Alfa Romeo (år 1986) och Lancia (år 1969); delvis eller fullständigt. Samarbetet med Chrysler Group LLC upphörde mellan åren 2013-2014 vilket gjorde FIAT till världens sjunde största biltillverkare.
Gamla och nya modeller
Fiat påbörjade sin tillverkning med manuellt tillverkade modeller 3 1/2 HP, 6/8 HP and 12 HP. I början på året 1912 så serietillverkades modellen Zero. Märket masstilverkades under 1930-talet. Modellerna som 508 ”Balilla” och lilla bilen 500, som var känd som ”Topolino”, såldes rejält. Detta var också sant för 500 som hade byggts sedan år 1949. Modellen ” Cinquecento” uppnådde kultstatus och tillverkades fram till 1970-talet. Populära varianter av 500 var den lilla helkombin ”Giardiniera”, sportversionen av Abarth såväl som tillverkade versionen av Steyr-Puch i Österrike som hade utrustats med en ännu kraftfullare motor. Senare så kom större 600 och 770 (”Multipla”) som också blev succéer. Sedan år 1934 så hade tillverkaren också tillverkat populära modeller som ”Jagst” och ”Neckar” vilket var mycket eftertraktade under 1950- och 1960-talet. Dessa tillverkades i NSU-anläggningen i Heilbronn. Trots goda recensioner så lyckades de större serierna 1400, 1900 och 2300 ändå inte bli tillräckligt populära som de mindre bilarna. Den kompakta 850, som också erbjöds som cabriolet och fyradörrars modellerna 124, 125 och 128 var också vanliga. Under 1970-talet så kom lilla bilen Panda som blev en legend. Idag så är modellerna 500, den nya Panda, den tredje generationens Punto såväl som kompakta sedanen Bravo, den lilla stadsjeepen Sedici och minibussen 500L mycket eftertraktade. I vår nätaffär finner du reservdelar till alla modeller från FIAT såväl som andra biltillverkare.