Det första Citroën-fordonet
André Citroën föddes år 1878 i Frankrike och arbetade hos biltillverkaren Mors ett tag. År 1905 när han var 27 år gammal så startade han en egen fabrik för växlar och år 1913 startade han en fabrik för förgasare. Han hade stor passion för serieproduktion, och därför efter Första Världskriget, år 1919, så tillverkades Citroën helt och hållet seriellt. Efter att Henry Ford i USA var den första att tillverka en personbil på ett löpande band, så blev Citroën den första att göra detta i Europa. Modellen Type A är den första europeiska bilen som tillverkades på ett löpande band.
Världsrekord trots tungt ekonomiskt
Den fyrcylindriga motorn med 10 PS i kraft byggdes i sex olika karosser. Redan under dess första produktionsår, mellan juni till december år 1919, så hade totalt 2500 levererats. Under 1920-talet så hade hela 20 200 bilar tillverkats, på bara några år! Tillverkaren blev mycket framgångsrik kommersiellt talat tack vare sin tillverkningshastighet och slog hela 106 världsrekord under denna tid. Fordonen blev populära bland vanliga människor i Frankrike. Under världsekonomiska krisen år 1929 så fick gruppen ekonomiska svårigheter och tvingades att samarbeta med företaget Michelin. Tack vare detta så utvecklades Traction Avant Type 7, vilket blev revolutionerande i bilindustrin. Den skilde sig från alla andra på denna tid på grund av sin självbärande kaross, de första framhjulsdrivna hjulen i världen samt fjädringssystem med momentstag.
Innovation via framsteg
Citroën var alltid före sina tillverkare när det kom till teknik. På en bilshow i Paris år 1934 så hade de redan visat upp tre olika åttacylindriga motorer. Under Andra Världskriget så upphörde tillverkningen men togs sedan upp igen efter kriget. På en bilshow i Paris år 1948 så visades 2CV upp. Bilen hade en 375 kubikcentimeter stor motor vilket fick många att dra på smilbanden, och den fick framgång världen över. Utvecklaren bakom fyrhjulsdrift tillverkade också Citroën DS, år 1955, med en hydropneumatisk fjädring till alla hjulen. Bilen blev också den första i världen med hydraulisk servostyrning, bromskraftsförstärkare och anpassningsbar blinkers.
Förvärvet från Peugeot
Företaget togs över av sin konkurrent Peugeot år 1975. Sedan dess så har de tillverkats och sålts under namnet PSA. Typen CX byggdes mellan åren 1974-1991 vilket var sista utvecklingen av Citroën. Alla följande fordon som inkluderar Visa och LN i sina namn är en sammanutveckling ihop med Peugeot. Många komponenter och kompletta karosserier används från båda tillverkarna. Därmed så finner du många delar som kan användas i både Peugeot-bilar såväl som Citroën-bilar.