Historien bakom Audi
Det är Audi som den tyska bilindustrin pionjären August Horch ligger bakom, då han inte hade tillåtelse att använda sitt eget namn som företags namn efter han lämnade företaget A. Horch & Cie. Därför bestämde sig han sig för att använda sig av dess latinska översättningen istället. Audi-Automobilwerke GmbH Zwickau grundades år 1910 och togs sedan över av Zschopauer Motorenwerke J. S. Rasmussen (varumärkesnamn: DKW) år 1928. År 1932 så gick båda företagen ihop och bildade en bilunion tillsammans med två andra tillverkare. Denna förening symboliserades av fyra framstående ringar, varav Audi tog över tillverkningen av numera kända mellanklassbilar. Efter Andra Världskriget så försvann Auto Union AGs läge i Chemnitz och försvann även ur handelsregistret år 1948. Åren 1949-1950 så bildades Auto Union GmbH i Ingolstadt och fortsatte kommersiell tillverkning under varumärkesnamnet DKW. Efter att företaget slogs ihop med Daimler-Benz AG år 1985 så köpte Volkswagen AG upp större delen av Auto Union AG mellan åren 1964-1966 och produkter från denna hörna hos företaget lanserades nu under namnet “Audi”. Efter sammanslagningen med NSU så bildades Audi AG år 1969. Idag ägs det helt och hållet av företaget Volkswagen. Tillverkningen äger rum i Ingolstadt och Neckarsulm såväl som i Györ (Ungern), Bryssel såväl som vid andra anläggningar hos VW-företaget.
Nuvarande modellutbudet
Idag positioneras Audi som ett lyxmärke. De skiljer sig från mängden tack vare deras strävan efter högteknologisk innovation som även syns i deras marknadsföringsslogan, ”Framsteg via teknik”. Ett av märkets största framgångar är deras fyrhjulsdrivna Quattro-modeller. I nuvarande modellutbudet så finner vi små och kompakta bilar (A1 och A3), mellanklassmodellerna A4 och A5 såväl som övre mellanklassmodeller som A6 och A7. Högre upp till lyxmodellerna så finner vi A8 och R8. Företaget har också börjat lansera cabrioleter och couper i TT-serien såväl som stadsjeepar i form av Q-modeller.
Stadsjeepar och sportmodeller
För den ambitiösa föraren så finns det högpresterande S- och RS-versioner. Terrängversioner av Quattro som A4 och A6 såväl som Q-modellserien (Q3, Q5, Q7); alla dessa lämpar sig om du vill kunna åka resor på annan terräng än vanliga vägar. R8-modellen är särskilt mycket sportig av sig. I vår nätaffär finner du passande reservdelar till nuvarande och äldre Audi-modeller såväl som stort utbud av bildelar från andra tillverkare. I vårat produktutbud finner du billiga förbrukningsdelar som bromsskivor, bromsbelägg eller vindrutetorkare, bara från de bästa bildelstillverkarna världen över.