Partikelfilter (DPF) till bil
DPF i vår nätaffär
Med tanke på nya regler inom EU angående utsläppen så är det allt mer viktigare med fungerande sot/partikelfilter för att du ska uppfylla kraven som gäller, särskilt i avgassystem i dielsefordon. Första gången det installerades var i S-Class från Mercedes-Benza år 1985, ett dieselpartikelfilter som numera också finns i nyare modeller som standard i avgasssystemet och i katalysatorn. För äldre fordonsmodeller så finns det insamling sedan år 2007 för att kunna installera partikelfiltersystem i efterhand.
HJS partikelfilter och andra kända tillverkareBland andra viktigare tillverkare partikelfilter så förser HJS också OEM-delar till fordonsmärken som VW, AUDI eller SKODA. Andra kända namn som förser bilägare med produkter är EBERSPÄCHER och ERNST.
Rengöra partikelfilter och hållbarhetFlera faktorer spelar roll när det gäller hur länge du kan köra med partikelfiltret. Om det exempelvis finns DPF-system med eller utan bränsletillsatser. System med tillsatser som används är bland annat av PEUGEOT och CITROËN och delvis av FOD och MAZDA. I dessa system så måste tillsatsen fyllas på och bytas ut efter varje 60 000 km beroende på partikelfiltret ifråga som måste bytas ut efter varje 120 000 km.
Alla tyska tillverkare använder system utan tillsatser som måste bytas ut eller rengöras efter varje 120 000-180 000 km. ADAC råder en att inte försöka rengöra dieselpartikelfilter för det är smartare och billigare att investera i ett nytt istället. Vissa moderna produkter som tillverkas ska hålla hela fordonets livslängd enligt tillverkarna själva. Men det beror ändå starkt också på din körstil och hur ofta du kör flera korta sträckor på rad då detta snabbt kan täppa igen DPF.
Byta ut DPFDet är inte lätt att byta ut dieselpartikelfilter även för tekniskt kunniga människor. Proffsen måste spendera minst 2-3 timmar för att få det gjort. Beroende på bilmodellen så kan vissa delar som lambdasonden behöva plockas bort först.
Nya OEM-delar till låga priserDet är inte billigt att byta ut ett defekt partikelfilter och det kostar väl över 1000 € för att slutföra. I vår nätaffär kan du ändå hitta billiga alternativ som att köpa HJS partikelfilter och många andra delar från välkända märken. Beställ OEM-delar dygnet runt till låga priser! Med flera och säkra betalmetoder, snabba leveranstider och kompetent nätsupport, så kommer du alltid kunna göra tillfredsställande affärer med oss när du köper reservdelar från oss.
Fler reservdelar i kategorin Avgassystem
- Längd[mm]: 450
- Vikt [kg]: 7,8
- Material: Cordierit (Iolit)
- Fordonsutrustning: För fordon med OBD
- EG/ECE - riktig
- Avgasnorm: Euro 6
- Katalysatormodell: med NOx-lagringskatalysator
- Innehåll [ml]: 450
- tilläggsinformation: DPF CLEANER
- Fatmodell: aerosol
- Längd[mm]: 670
- Vikt [kg]: 5,0
- för tillverkaravgasstandard: Euro 4 / Euro 5
- Avgassystem: för fordon originalutrustade med sot-/partikelfilter
- Katalysatormodell: för fordon med katalysator
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med monteringsdelar, med monteringssats
- Material sot-/partikelfilter: Cordierit (Iolit)
- Fatmodell: aerosol
- Innehåll [ml]: 400
- Version: Remove ash deposits
- Längd[mm]: 640, 670
- Vikt [kg]: 6,8
- Bränsle: Diesel
- EG/ECE - riktig
- Fordonsutrustning: För fordon med OBD
- Material: Cordierit (Iolit)
- Kontrollmärke: E24-103R
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med monteringssats
- bara i förbindelse med: QPPI11188A
- Material: Cordierit (Iolit)
- med ECE/ABE-godkännande
- Fatmodell: Flaska
- Innehåll [ml]: 475
- beakta tekniska uppgifterna: +
- Material: Cordierit (Iolit)
- för tillverkaravgasstandard: Up to Euro 5
- Längd[mm]: 300
- Katalysatormodell: Utan katalysator
- ägnad för motortyp: Diesel