Slavcylinder till bil
Kopplingsslavcylinder i vår nätaffär
Slavcylindern tillhör kopplingssystemet i bilar och sitter i kopplingslådan i motorrummet. När du använder kopplingspedalen så överför slavcylindern den mekaniska rörelsen till hydrauliskt tryck som i sin tur överförs till huvudcylindern via en ledning som i sin tur förvandlar tryckenergin till rörelseenergi. Urtrampningsnivån hos kopplingen sker då mellan motorn och växellådan i samband denna rörelse.
Hur fungerar kopplingens system?Det hydrauliska kopplingssystemet fungerar genom den fysiska principen Pascals princip som säger att det tryck som utövas i någon del av en vätska i vila överförs utan förlust till alla delar av vätskan eller kraft = tryck x area. I praktiken innebär detta att slavcylindern förvandlar trycket som huvudcylindern bildat via en lång väg och ett litet kolvområde till ett större kolvområde via en kort väg som i sin tur leder till större kraft. Kraften räcker då för att styra tryckstången på urkopplingsspaken för att frikoppla tryckplattan.
KomponenterSlavcylindern består av lådan, avluftningsventilen, kolven med drivknutsskydd och tryckstång. Sistnämnda sitter fast till urkopplingsspaken. Skyddet på kolven fungerar som en tätningsring. En förbelastad fjäder finns integrerad i slavcylindern som laddar kolven med tryck när den inte används. Tack vare detta tryck så kan urtrampningslagret ligga på membranfjädern inuti kopplingen och kompenseras för det fria utrymmet mellan friktionsplattan och kopplingstryckplattan.
Slavcylindern sitter ihop med hydrauliska kopplingsstyrenheten i vissa fordon. Då sitter dne fast inuti kopplingslådan och går ej att komma åt utifrån.
Slitage och utbyteDet konstanta slitaget på kopplingen när du kör och växlar betyder att slavcylindern utsätts för enorma påfrestningar hela tiden precis som huvudcylindern. Båda kan börja läcka. Tätningsringen på kolven kan bytas ut men det är billigare att vara byta ut hela slavcylindern istället.
Utbyte ska bara utföras av kunnig yrkesutövare på grund av att det hydrauliska systemet måste luftas igenom helt och hållet efter utbytet.
Fler reservdelar i kategorin Koppling / delar
- Avstånd fästhål [mm]: 60
- Håldiameter [mm]: 20,64
- Material: Aluminium
- Gängmått 1: 1x M10x1.0
- Antal fästhål: 2
- Material: Gjutjärn
- Gängmått: 12 x 1
- Bromssystem: Bendix/Bosch
- Håldiameter [mm]: 25,4
- för artikelnummer: 8102
- Vikt [kg]: 0,170, 0,17
- Material: plast
- Avstånd fästbultar [mm]: 65
- Gängmått 1: Plug-In
- Gängmått: Ø12x9
- Kolvdiameter [mm]: 19,05
- Håldiameter [mm]: 20,64
- Gängmått: 13
- Avstånd fästhål [mm]: 42
- Material: plast
- Vänster-/Högerstyrning: för vänster-/högerstyrd
- Diameter (mm): 20,64
- Håldiameter [mm]: 19,05
- Gängmått: plug-in connect.sys.
- Material: Aluminium, plast
- Cylinderdiameter [mm]: 19,05
- Antal fästhål: 2
- Avstånd fästhål [mm]: 65
- Håldiameter 1 [mm]: 19,05
- Material: plast
- Vikt [kg]: 0,217
- för tillverkarnummer: KN19020B1
- Håldiameter [mm]: 23,81
- Material: Gjutjärn
- Avstånd fästhål [mm]: 65
- Gängmått 1: 1x M12x1.0
- Antal fästhål: 2
- Håldiameter 1 [mm]: 19,05
- Material: plast
- Vikt [kg]: 0,22
- för tillverkarnummer: KN19020.4.1