Hållare till stötdämpare till bil
Hållare till stötdämpare i vår nätaffär
Kombinationen av spiralfjädern med den centralt placerade, hydraulisk stötdämpare är känd inom fordonsindustrin som en fjäderben. Denna kombination utvecklades först 1949 som används av den amerikanska ingenjören Earle S. MacPherson och sedan 1950-talet används i motorfordon. I många fall kan det därför termen förekommer också MacPhersin-Ferderbein (US-patent från 1949).
Det accepterade därmed upp till att bladfjädrar ersattes och den tekniska förmåga individuell fjädring har alla möjliga.
I centrum av spiralfjädern hydrauliska dämparen är anordnad. Två fjäderplattor som är placerade på ena sidan på kolvstången och å andra sidan, på cylindern i stötdämparen, vilken fjäder är förspänd och sålunda sträcker spjället. Fjäderben har en ytterligare fjäder från en mikro-cellulär polyuretan (MCU). I princip alla tre delarna, spolen våren, hjälp våren och fjäderben fjäderben jobbar i samma rörelseriktning, så att deras axlar sammanfaller. I några få undantagsfall, vara huvudfjädern något lutad i syfte att uppnå en lättnad av kolvstången av chocken av kurvtagning. Med den extra fjädern en smidigare övergång uppnås med karbonkopior av chassit styrkorna till kroppen genom den progressiva fjäderkarakteristik.
Andra fjäderdämparenheterna, som ibland hänvisas till som en fjäderdämpare, har inget inflytande på hjulet plats och används ofta i bakvagnen. Dessa är förutom den lägre produktion också mycket lätt att montera, men behöver mer utrymme i suspensionen. som fjäderben.
Fjäderben är en förbrukningsvara och kan lätt kontrolleras även genom att den parkerade bilen på motorhuven eller i den bakre genom att upprepade gånger trycka vibrera. När du släpper bilen måste swing! Defects chocker leda till instabilitet i körbeteendet, vilket kan leda till att du sladda och eventuellt har en olycka! Även läckande fjäderben i staget, som är hittade på MOT besiktning att göra en förändring krävs.
Fjäderben kan ändras även i garaget, eftersom inga speciella verktyg krävs.
Alla chocker, liksom till alla andra nödvändiga delar till din fordonstyp, kan du hittar i vår webshopen.
Fler reservdelar i kategorin Fjädring / dämpning
- Shore-A-hårdhetsvärde stomme: 80
- Innerdiameter [mm]: 16
- erforderligt antal: 2
- Vikt [kg]: 0,02
- Ytterdiameter 2 [mm]: 32
- Diameter (mm): 26
- Material: PU (polyuretan)
- Färg: Röd
- Position: Bakaxel, båda sidor, Nedre, Upptill
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med fettkåpa
- Tjocklek [mm.]: 13
- Diameter (mm): 19,5
- Innergängmått: M14 x 1,5
- Position: framaxel
- Vikt [kg]: 0,016
- Vikt [kg]: 0,017
- Position: Upptill, Bakaxel, Nedre
- Ytterdiameter 2 [mm]: 29
- erforderligt antal: 2
- Innerdiameter [mm]: 16
- Diameter (mm): 26
- Vikt [kg]: 0,087
- erforderligt antal: 2
- Diameter (mm): 43
- Innerdiameter [mm]: 10,2
- Position: Bakaxel, båda sidor, Nedre
- Innerdiameter [mm]: 10
- Position: Framaxel, båda sidor, Bakaxel, båda sidor, Nedre
- Ytterdiameter 2 [mm]: 29
- erforderligt antal: 2
- Vikt [kg]: 0,048
- Diameter (mm): 24
- Vikt [kg]: 0,07
- Position: Bakaxel, båda sidor, Upptill
- erforderligt antal: 2
- Lagringssätt: Gummimetallager
- Innerdiameter [mm]: 12
- Diameter (mm): 40,4