Differential delar till bil
Oljetätningsring differential i vår nätaffär
Diffen eller differentialen ser till att hastighetskompenseringen på fyrafilsfordon när den kör vid kurvor, på guppiga vägar eller under variernade väggrepp. Delen är inbyggd i växellådan hos framhjulsdrivna fordon och på bakaxeln hos bakhjulsdrivna fordon, samt på vardera axel på fyrhjulsdrivna fordon. På sistnämnda minskar den också däckslitaget.
Differenital i OEM-kvalité - diffbromsar och tätningarNär vi pratar om diffbromsar så talar vi främst om märken som BMW, PORSCHE, FERRARI, OPEL eller ALFA ROMEO då de var OEM-tillverkare. För tätningar så rekommenderar vi ELRING som ett pålitligt märke.
Slitagedelar i differentialenDifferentialen är utformad att hålla lika länge som fordonet. TIllverkarna ger inga intervaller på när du ska byta oljan. Men vi rekommenderar att du byter ut oljan mellan 45 000-60 000 km i körsträcka på grund av den låga kostnaden och hur simpelt det är att göra. Om differentialen skadas så kommer du höra enorma tjut och vrål, oavsett hur snabbt eller sakta du kör med bilen. Den låter extra mycket när du trampar ned gas- eller bromspedalen.
Laga differentialenVissa delar som är känsliga i differentialväxlar är dem som byggdes före år 1996 i Mercedes-Benz E-Class (W124 serien). Problematik är vanliga läckor. Om oljan läcker så måste du plocka isär differentialen och byta ut tätningarna. Det rekommenderas att du stoppar oljan först. Om du inte ser någon förbättring, som i Mercedes-Benz exemplet, så finns det flexibla diskar och propelleraxel som måste bytas ut från differentialen och oljetätningarna måste också bytas ut. Om du hör tjut vid drivaxelns mittenlager och Hardy-skivor så ska du kontrollera dessa innan reparation. Om växlarna slits ut så kan du inte bara laga en del.
Beställ på nätet dygnet runtTack vare vårat enorma reservdelslager så kan vi garantera dig att vi har det i lager samt snabba leveranser av axellager från ELRING och andra bildelar från andra märken och modeller. Kontakta gärna vår kompetenta personal så hjälper vi dig att välja ut rätt reservdelar till just din bils motor, axelupphängning och eller filter.
Fler reservdelar i kategorin Drivaxlar och differentialer
- Position: Bakaxel
- Vikt [kg]: 0,157
- Förpackningslängd [cm]: 8,2
- Förpackningsbredd [cm]: 8,2
- Förpackningshöjd [cm]: 2,8
- Material: PU (polyuretan)
- Lagringssätt: Gummimetallager
- Position: Bakaxel
- erforderligt antal: 1
- Version: Road Series
- Mängdenhet: Styck
- Material: PU (polyuretan)
- Lagringssätt: Gummimetallager
- Position: Bakaxel, Fram
- erforderligt antal: 2
- Version: Road Series
- Mängdenhet: Styck
- Material: PU (polyuretan)
- Lagringssätt: Gummimetallager
- Position: Bakaxel, Bak
- erforderligt antal: 1
- Version: Road Series
- Mängdenhet: Styck
- Vikt [kg]: 0,312
- Förpackningslängd [cm]: 7,1
- Förpackningsbredd [cm]: 7,1
- Förpackningshöjd [cm]: 6,0
- Position: Bakaxel, båda sidor
- Vikt [kg]: 0,334
- Lagringssätt: gummilager
- Förpackningslängd [cm]: 7,5
- Förpackningsbredd [cm]: 7,5
- Förpackningshöjd [cm]: 6,6
- Vikt [kg]: 0,031
- Förpackningslängd [cm]: 4,5
- Förpackningsbredd [cm]: 4,5
- Förpackningshöjd [cm]: 1,8
- Position: Bakaxel
- Filterutförande: Filterinsats, med husets lock
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med packbox, med skruvar
- Antal skruvar: 2
- Form: cylindrisk
- för fabrikat: HALDEX Generation IV
- Beakta systemfyllningsmängd
- Gammal del måste ovillk. jämföras med ny (särskilt OE-nr)
- Vikt [kg]: 0,183
- Förpackningslängd [cm]: 6,4
- Förpackningsbredd [cm]: 6,4
- Förpackningshöjd [cm]: 5,3
- Tjocklek [mm.]: 35
- Diameter (mm): 40
- Innergängmått: M26 x 1,5
- Yta: oljad
- Vikt [kg]: 0,049
- Vikt [kg]: 0,55
- erforderligt antal: 2
- Lagringssätt: Gummimetallager
- Innerdiameter [mm]: 14
- Position: Bakaxel
- Diameter (mm): 75,2